Wie ben ik



Wie ben ik?

Ik ben Hélène van de Vijver-Reenalda, en zo'n 10 jaar werkzaam als kindercoach en zo'n 20  jaar werkzaam als jeugdarts in de jeugdgezondheidszorg.

 

Ik werk heel graag samen met ouders en kinderen om hen te inspireren en een stukje verder te helpen. Vanuit mijn wens om kinderen ook individueel te kunnen begeleiden, ben ik tevens kindercoach geworden. De combinatie van arts en coach is heel constructief. Een mens tenslotte één uniek geheel van lichaam en geest (holistisch). 


Het logo van Kids2Coach is gebaseerd op de 7 kleuren van de regenboog, het symbool voor hoop en omdat het altijd weer zo genieten is als de zon met zijn krachtige stralen door de donkere regenbui heenkomt en de prachtige kleuren te zien zijn. Een mooie metafoor voor de kracht die kinderen laten zien bij het overwinnen tegenslagen.

Mijn werkwijze:

In de praktijk werk ik met kind (en ouders) aan zelfstandigheid, zelfvertrouwen en enthousiasmeren om creativiteit, humor en durf in te zetten bij het leren van nieuwe vaardigheden. Ik coach vanuit een oplossingsgerichte werkwijze, ga uit van het heden en de wensen voor de toekomst. 


Het is fantastisch om te zien dat met goede luistervaardigheden, gespreks-technieken en diverse methodes, een kind kan gaan inzien waar zijn of haar kracht ligt. En zo verbeteren ook zelfvertrouwen en zelfbeeld, wat het knelpunt ook is.


Voor u als ouder is het belangrijk te beseffen dat het kind het nooit helemaal alleen kan. Een kind wordt extra gestimuleerd als de omgeving laat merken dat het kind vast zal slagen in het behalen van het doel. Ook anderen zoals oma of opa,  de juf of de meester zijn belangrijke hulpbronnen.


Tijdens een coachuur kunnen we tekenen, of knutselen, en ontdekken we samen vaardigheden, oplossingen en nieuwe mogelijkheden. Op de zandtafel situaties naspelen, stevig leren staan (gronden) en leren hoe te ontspannen, vinden kinderen altijd leuk en leerzaam.


Ook laat ik kinderen veel bewegen in een coachingstraject. Het kind kan zichzelf helpen door sterk te leren staan, en actief ademkracht in te zetten om zo weer rustig te kunnen worden in voor hen spanning oproepende situaties. Kinderen krijgen zo weer de controle terug over zichzelf in plaats van in huilen uit te barsten of driftig om zich heen te slaan. Zo kan een kind zich (sociaal) veel competenter gaan voelen.


Naar mijn stellige overtuiging zijn de belangrijkste vaardigheden in het leven :

ZELFBEHEERSING BETRACHTEN, SOCIAAL VAARDIG ZIJN EN WEERBAAR ZIJN.

Van baby af aan kunnen de volwassenen rondom een kind het kind helpen bij het leren en oefenen van die vaardigheden.


En tot slot helpen onze honden ook vaak mee in een coachingstraject.

Samen met een hond speuren, opdrachtjes geven, zelf een hondenpuzzel leren maken, of aaien en borstelen kan heel ondersteunend zijn in het coachingstraject. Veel kinderen en hun ouders koesteren warme herinneringen aan onze fantastische hond Roos, een golden retriever, die jarenlang kinderen heeft geholpen bij coaching en scholen heeft bezocht om kinderen te leren met honden om te gaan. Onze huidige honden Hiske en Sita zullen waardige opvolgers zijn van Roos. Zij helpen ook om angst voor honden te doen afnemen of zelfs geheel te overwinnen in een individueel en zorgvuldig met u afgesproken coachingstraject.



In geval van een allergie voor hondenharen, zal ik met u een vervangende lokatie kunnen afspreken.